top of page

Afspraak met jezelf


Iedere start van het nieuwe jaar zie ik ze om me heen, mensen die afspraken maken met zichzelf. En zodra de eerste week geweest is zie ik ook de eerste uitvallers. Afspraken maken met jezelf en je er vervolgens niet aan houden. De reden? Alle varianten op ‘er kwam iets tussen’ worden genoemd.


Logisch, want zolang we onszelf niet op nummer 1 hebben gezet, zijn ook de afspraken met onszelf zo afgezegd. En we helpen er alleen onszelf mee… de put in. Een afspraak maken met jezelf zou net zo belangrijk moeten zijn als een afspraak bij de tandarts, het ziekenhuis of met een vriend. Dan zeg je ook niet af omdat je to-do-lijst nog niet af is, het huishouden nog niet gedaan is of je website nog niet af. Jij hebt namelijk recht op tijd met jezelf. Jij hebt recht op die afspraak met jezelf!


Maar hoe maak je die en hoe hou je je eraan?


Hoe maak je een afspraak met jezelf?

Iedere dag zit vol met dingen die gedaan moeten worden. De één zweert bij to-do-lijsten op papier, de ander heeft laat op zich afkomen wat zij moet doen die dag of maakt een plannetje in het hoofd. Hoe jij het ook doet maakt niet uit om een afspraak te maken met jezelf. Spreek het met je af zoals je de dingen die die dag gedaan moeten worden ook doet:

  • zet het in je agenda

  • zet het op je to-do-lijst

  • spreek een tijd met jezelf af wanneer je het gaat doen



En dan komt het moment dichterbij dat je een afspraak hebt, je gaat wat voor jezelf doen… en komt er iets tussen; je kind, de was, de postbode…Of is het nog niet af wat je zou doen; je website, het huishouden, je huiswerk…

En vervolgens lever je me-time in. Want… het komt wel weer een keer.


Hoe hou je je aan je eigen afspraken?

Voordat ik deze vraag ga beantwoorden wil ik je wat vertellen. In het boek ‘The Four Tendencies’ van Gretchen Rubin onderscheidt zij 4 groepen mensen:

  • mensen die een afspraak met zichzelf maken en zonder problemen zich hieraan houden

  • mensen die een afspraak met zichzelf maken en alle andere afspraken of to-do-lijsten voor laten gaan

  • mensen die een afspraak met zichzelf maken, dit niet doen en steeds weer een afspraak maken met zichzelf en het steeds weer laten voorbijgaan totdat ze het helemaal zat zijn en niks meer voor een ander doen en helemaal er klaar mee zijn (misschien zelfs wel burn-out) en dan voor pampus op de bank liggen omdat ze niks meer kunnen doen.

  • mensen die geen specifieke afspraak maken met zichzelf, maar zodra het nodig is alle andere afspraken afzeggen of opnieuw inplannen zodat er voldoende tijd voor hen vrijkomt zodra ze dat nodig hebben.

Jij en ik horen bij ‘e’en van deze groepen. Ik was iemand die alle afspraken die ik had met anderen voor liet gaan totdat ik niet meer kon en zelfs dan ging ik hiermee door totdat ik er letterlijk ziek van werd. Nu ben ik iemand die afspraken met zichzelf maakt maar nog steeds is de kans groot dat ik een afspraak met een ander of mijn to-do-lijst voorrang geef.

Ik hoor bij de grootste groep mensen. Want wij zijn pleasers. Misschien niet in alles en misschien hebben we heel veel grenzen leren aangeven, maar dit is wat anders. Wie ben ik dat ik me-time verdient als ik nog zoveel te doen hebt? (Herkenbare vraag?)


Dit zijn de trucjes die ik gebruik om mijzelf aan mijn afspraken te houden:

  • (deze werkt tot nog toe het beste) Ik vertel iemand dat ik deze afspraak met mezelf heb. Ik vertel het op instagram, of een vriendin, of mijn moeder, of mijn vent en vraag hen te checken of ik me aan deze afspraak heb gehouden.(dit laatste is cruciaal)

  • Ik maak de omstandigheden er naar dat ik mijn afspraak kan doen. Mijn kinderen zet ik achter een beeldscherm, ik ga het buitenhuis doen of bij mijn altaar

  • Ik zet de wekker. Zowel wanneer mijn afspraak begint als wanneer deze eindigt.

  • Ik beloon mijn me-time zoals ik mijn to-do-lijst beloon. Heb ik het gedaan? Dan mag ik een cappuccino of een lekkere lunch of iets anders wat op dat moment passend is.



Het eerste punt dat ik noemde werkt bij mij het beste. Maar dat kan voor iedereen anders zijn. Ga op zoek naar hoe jij je eigen afspraken net zo belangrijk maakt als een afspraak met een ander. Want daar pluk jij de vruchten vanaf. Jouw mentale gezondheid heeft het (heel hard) nodig. Een creatief brein heeft het nodig om creatief te blijven.


Een StoryArtPaper proces is echt zo’n afspraak met jezelf. Ook al volg je hem onder begeleiding, het is jouw traject. Met het voordeel dat als je hem onder begeleiding doet, ik je niet alleen helpt met het proces naar een diepere laag te brengen, ook hou ik je aan deze afspraak, want ik weet hoe hard je het nodig hebt.


Wil je weten welke processen er binnenkort aangeboden worden? Check dan deze planning.


Ook kun je je eigen afspraken onder deze post zetten van Instagram en ik zal je DM’en of je wel aan je afspraak gehouden hebt.

Samen gaat dit lukken!


Dus, wanneer heb jij (weer) een afspraak met jezelf?



96 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page